milliamsmamma.blogg.se

Det finaste man har sätter man på bordet...

En ny blogg

Publicerad 2013-04-23 21:00:00 i Allmänt

Ja, man är ju inte helt ny i bloggvärlden. Har två andra bloggar. En privat och en för bara sonen. Men den här kommer bli lite mindre privat, så att alla kan läsa. Den här kommer även vara väldigt nischad på mat. Det är iallafall min tanke. Jag har nyligen börjat laga egen mat till sonen, så det kommer jag även skriva lite om här. Kanske en del recept också.
 
Just nu håller vi på att utmanar oss själva när det gäller maten här hemma kan man säga. Vi ska ju flytta nästa vecka så vi håller på och tömmer kyl, frys och skafferi. Därefter försöker jag göra en matlista som ska hålla ända tills vi flyttar utan att vi behöver handla. Ja det är verkligen en utmaning, men ganska kul.
Fast det blir mycket makaroner och korv just nu, inte direkt upphetsande. Så jag har inga faschonabla recept att bjuda på för tillfället. Förutom recepten på sonens barnmat.
 
När jag lägger upp recept så är alla mått ungefärliga då jag bara höftar när jag lagar maten. All hans mat gör jag i en såkallad Babycook. En maskin som ångkokar maten och sedan mixar den. Denna maskin rekommenderar jag varmt. Så jag utgår alltid från denna maskin i mina recept. Men det är bara tänka likadant om man kokar i kastrull.
 
Falukorv med potatismos och senapssås fr 6 månader ca 5 små barnmatsburkar
3 potatisar
½ dm falukorv
Blomkål
½ dl kokvatten
1 msk mjölk
1 tsk flytande margarin
timjan
svartpeppar
rökt paprikakrydda
 
Koka potatis, korv och blomkål tillsammans. Häll av kokvattnet men spara ca ½ dl. Mixa först korv och blomkål tillsammans med alla ingredienser förutom potatisen. När det är väl mixat, häll i potatisen och mixa även den en stund. Om man har i potatisen från början blir potatisen som klister

Häll upp i ca 5 små barnmatsburkar, eller ca 3 stora. 
Ställ burkarna i en kastrull med kallt vatten och in i kylen. När de har svalnat går det jättebra att frysa in.

 
Lycka till!


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malla

Välkommen till min blogg! Jag är en 25-årig enbarnsmamma som bor i Stockholm tillsammans med min sambo och min son på ca 7 månader. Den här bloggen kommer att handla om lite allt möjligt i vårt liv, men kommer framför allt vara nischad på mat som är min stora passion här i livet.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela